Sunday, September 23, 2018

KHALID SALLEH, OUR BEST ACTOR ,


KHALID SALLEH  won the Best Actor Award for the Asia Pacific Film Festival.in 1999 for his role in Johgo directed by U Wei Haji Shaari. Khalid was the second actor after our legendary P.Ramlee to achieve such distinction. He passed away in July 2018. Yesterday we held a poetry and book launching event to commemorate him. 





Suatu ketika bila saya menonton arwah Wak Khalid di pentas saya terkesan dengan dialognya yang padat dengan kritik sosial. Tetapi Wak Khalid agak pendiam dan sopan santun bila tidak berlakon. Dari sini terfikirlah saya bahawa Wak Khalid dan seniman2 rakyat sepertinya menggunakan pentas untuk melontarkan segala kekesalan yang terbuku terhadap golongan yang tidak membela rakyat. Di luar pentas mereka lebih diam dan menelan perasaan. Maka terfikirlah bahawa di pentas itulah mereka menjadi diri yang sebenar tetapi di luar pentas itulah mereka terpaksa berlakun. Lalu dalam sajak Pelakon Terbaik Kami saya menulis: "Sebaik turun kami pun berlakon" yang saya terjemahkan sebagai "The acting begins when the p
lay ends"
Andainya saya telah dihubungi untuk menulis tentang arwah sudah tentu saya akan kemukakan sajak ini..
Pelakon Terbaik Kami
Dia terpilih sebagai Pelakon terbaik
Dan kami cukup puas hati
setiap kali dia beraksi.
Antara lain yang paling kukenang
Dia melakonkan watak pawang
Dengan getar suara membaca mantera
Begitu lantang menghalau hantu jembalang
“Hey jin kepala tujuh
Jin bernama Jin khianat
Keluarlah kamu dari jasad rakyat
Anak cucuku sudah lama sakit tenat
Sudah lama melarat
Hey hantu segala hantu
Hantu pembelit hantu penipu
Jangan ganggu anak cucuku
Sehingga mereka lari ketakutan
Ke pinggir pinggir hutan
Tinggallah kamu dan para kroni
Menguasai kota ini.
.
Aku pernah bertanya dia
Sungguh hebat kau berlakon
Semua penonton terpegun
Bagaimana kau menjadi pawang
Bengis dan garang
Menghentak dan menendang
sangat berlainan dari dirimu
Yang sopan dan pendiam
Dia hanya tersenyum menjawab
Seperti biasa kata-katanya cukup terhad
yang kau lihat di pentas itu
Sebenarnya adalah aku
Di luar pentas aku adalah pelakon.
Yang menelan kemarahan
Menjadi sopan santun
Kerana di luar pentas
lebih ramai penonton
Di pentas aku bebas beraksi
Sebagai diri sendiri
Sebaik turun
Aku pun mula berlakon.
Cerita dalam Cerita, ITBM, 2014
Our Best Actor
He won the Best Actor award
We did not question
As he was excellent
I remember he played so well
The role of a medicine man
His coarse angry voice trembled
chanting sermons
to drive away evil spirits and demons
“Hey, you seven-headed devils
Your name is treachery
Your name is corruption
Get out of the body and soul
Of my people
Whose life you had strangled
you plagued and tortured my grandchildren
that they ran into the jungle frightened
leaving you and your cronies
free to own the cities.”
Once I asked him
Your acting was marvellous
The audience was stunned
You rampaged the stage in rage
Shouting and kicking
This is different
From you that we know as a person
Gentle and soft spoken
He smiled and answered
As usual his words were limited
What you see on the stage was the real me
Screaming at the people in power
Off the stage I became an actor
swallowing my anger
and forced to remain silent
watched by the larger audience
On stage I am the real man
Who need not pretend
the acting begins.
when the play ends.

No comments:

Post a Comment