Sunday, December 10, 2017

BAHASA DALAM PANTUN DAN PANDUAN MENULIS PANTUN



buku ini berharga rm 15. Boleh dibeli online . Bank in ke akaun 112101453121 (zurinah hassan) . watsap nama dan alamat ke 0162598049.  penghantaran percuma oleh shoppie.

PENGENALAN
Pantun adalah warisan bangsa yang dikagumi di seluruh dunia dan diiktiraf sebagai karya sastera yang unik dan bermutu. Sebagai sastera rakyat, ribuan pantun yang diwarisi adalah khazanah bernilai yang  tidak diketahui penciptanya.
Boleh dikatakan Pantun adalah bentuk puisi warisan yang paling popular  dan hidup subur pada masa ini mengatasi  syair, seloka, nazam dan gurindam.  Pantun tersebar luas melalui pelbagai media seperti lirik lagu, majlis perkahwinan, majlis rasmi dan pelbagai acara kemasyarakatan. Sering juga diadakan pertandingan berbalas pantun baik di peringkat sekolah hingga ke peringkat kebangsaan.  Pantun bukan sahaja disiarkan dalam majalah ilmiah dan budaya  seperti Dewan Budaya, Dewan Sastera dan Pelita Bahasa malah dalam majalah-majalah jenaka dan komik seperti  Ujang dan Din Lawak. Pantun bukan saja menjadi lirik lagu Melayu Asli malah lagu Rock. Lagu rakyat.
Dewasa ini Pantun juga berkembang di internet. melalui beberapa laman web khas. Di facebook ada pelbagai page yang tertumpu kepada pantun seperti Pantun Nusantara, Puisi dan Pantun, Pantun Minang dll di mana ahli boleh menghantar pantun setiap masa

BEBERAPA PANDUAN MENULIS PANTUN YANG BAIK.
1    Sebuah pantun yang baik mestilah menepati ciri-ciri pantun iaitu mempunyai pembayang dan maksud, berima abab, mengandungi antara 8 hingga 12 sukukata pada satu baris. Ia tidak hanya mempunyai rima akhir yang tepat tetapi juga rima tengah dan rima awal.

    Pantun yang indah menggunakan alam sebagai pembayang. Penulis pantun perlulah mempunyai pengetahuan tentang sesuatu unsur alam yang digunakan agar ia dapat digunakan secara yang betul. Adakalanya seorang penulis  tidak arif tentang unsur alam yang digunakan sehingga menyebabkan gambaran yang tidak logik, tidak jelas malah tidak ketentuan maknanya. Contoh:

Dahan bemban senang dipaut
            Pangkal kayunya dibuat ulu
            Jangan berkata sesedap mulut
            Sebelum kata fikir dahulu.  

            Pembayang yang digunakan menunjukkan bahawa penulis tidak arif tentang        jenis pohon yang digunakan. Bemban bukan pokok kayu keras yang berdahan dan beranting yang dapat dipaut. Batang Bemban lembut tidak Berdahan dan tidak boleh   dibuat ulu. Kulit bemban digunakan untuk dibuat tali.

            Awan mendung berarak melata
            Guruh berbunyi bersahut-sahutan
            Kawan yang baik umpama pelita
            Menyuluh diri dalam kegelapan.

 Baris pertama ‘Awan mendung berarak melata’ memberi gambaran yang tidak tepat.  Tidak sesuai awan dikatakan melata kerana melata bererti merayap di bumi.

3      Baris-baris Pembayang berfungsi untuk membayangkan apa yang akan terjadi pada baris-baris maksud. Sebuah pantun yang baik mestilah mempunyai suasana yang sama di dalam pembayang dan maksud.  Jika maksud gembira maka pembayang juga sepatutnya menggembirakan .

Contoh:
Kusangka nanas di tengah padang
    Rupanya pandan yang berduri
Kusangka panas hingga ke petang
    Rupanya hujan di tengah hari.

Di sini terdapat  Pembayang yang baik tidak  lari dari makna dan suasana dalam maksud. Suasana dan makna dalam pembayang adalah sama dengan maksud iaitu harapan yang kecewa.. Apa yang disangka tidak menjadi kenyataan. Yang diharap ialah nanas yang boleh dimakan, rupanya bukan, Ia hanya pokok pandan yang seperti nanas tapi tiada buahnya.


Lihat pula bercanggahnya dua baris pembayang dengan dua baris maksud dalam pantun berikut:
Pokok tumbang dipanah petir
Patah menimpa pokok keranji
Jangan abang merasa khuatir
Adik tidak mungkir janji

Maksud yang hendak disampaikan ialah supaya bertenang dan jangan bimbang, sedangkan di dalam pembayang terdapat kelapa yang tumbang dan patah akibat dipanah petir.

4    Sebaik-baiknya pantun tidak menggunakan nama orang kecuali  tokoh yang dikenali masyarakat seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Tun Teja atau nama-nama am seperti datuk Penglima, Laksamana, Raja Muda dan  sebagainya. Ada juga pengarang pantun yang menulis menggunakan nama orang Ini  dianggap sebagai mengambil jalan mudah untuk mendapatkan rima..
           
            Kalau pergi ke kedai pak Ali
            Pergi Bersama Encik Husna
            Emas intan tidak terbeli
            Kerana saya miskin dan hina


GAYA BAHASA DALAM PANTUN DAN PANDUAN MENULIS PANTUN YANG BAIK
Pantun ialah karya sastera yang sudah tentu menggunakan bahasa yang indah. Sebagai karya kreatif, pantun memiliki komponen penting iaitu pemikiran dan perasaan (emosi). Pemikiran merangkumi pandangan hidup, nasihat, pedoman dan falsafah manakala perasaan merangkumi rasa sedih, suka, bahagia, kagum, sayu dan bermacam-macam lagi.
Sebagaimana hasil sastera Melayu yang lain, Perasaan dan Pemikiran itu tidak dicurahkan dengan berterus terang tetapi dengan menggunakan perlambangan yang sebahagian besarnya terdiri daripada unsur unsur alam. Penggunaan unsur alam ini pula menambah keindahan atau estetika sesebuah pantun.
Menggunakan alam sebagai perlambangan bermaksud menyamakan sesuatu dengan alam. Kata ‘pantun’ itu sendiri adalah dari kata “sepantun” iaitu  menyamakan atau mengumpamakan seperti terlihat di dalam baris pantun: “kami sepantun telur itik, kasihan ayam maka menjadi”.
Karya sastera mengemukakan Pemikiran melalui sentuhan emosi atau deria. Karya sastera yang bermutu adalah jalinan yang harmonis di antara penggunaan bahasa, gaya penceritaan dan subjek yang disampaikan.Unsur alam memberikan kesan audio,dan kesan visual.  Dan kedua ini berpadu menyampaikan makna pantun.

Kesan audio atau kesan bunyi didapati dari cara penyair menyusun kata-kata dengan menggunakan unsur-unsur rima (rima akhir, rima awalan, dalaman) , asonansi dan aliterasi, ulangan perkataan , bilangan sukukata pada setiap baris dan bilangan baris pada setiap rangkap.Ia juga dihasilkan oleh imej-imej yang digunakan.

Metafora Dalam Pantun
Gaya bahasa dalam pantun yang dominan ialah penggunaan  Metafora, Simile,  Personifikasi dan Hiperbola, Metafora berlaku apabila perkataan-perkataan yang digunakan mempunyai makna yang menyimpang dari maknanya yang asal atau makna yang literal. Ini bererti telah terdapat pemindahan atau penyimpangan makna di dalam kata-kata. Ia tidak lagi dapat dirujuk secara literal . Contoh:


Buah langsat kuning mencelah,
    Keduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
    Tanduk tidak berguna lagi.
Ungkapan gading bertuah di baris ke tiga adalah sebuah metafora kerana ia digunakan untuk membawa makna yang lain iaitu sesuatu yang mahal dan dihargai. Pantun ini lebih digunakan bagi seseorang yang digantikan dengan lain. Pemantun mengharapkan agar dia dapat dihargai dan tidak dilupakan begitu saja dengan kehadiran orang baru.
Simile ialah menyamakan atau mengumpamakan sesuatu dengan sesuatu yang lain. Perkataan bagai, umpama, seperti, sepantun digunakan dalam perbandingan tersebut. Contoh Simile:
Berburu ke padang datar
     Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
     Bagai bunga kembang tak jadi

Cahaya redup menyegar padi
    Ayam berkokok mengirai tuah
Jika hidup tidak berbudi
      Umpama pokok tidak berbuah.
Selasih di Teluk Dalam
      Datang kapas Lubuk Tempurung
Saya umpama di burung balam
      Mata terlepas badan terkurung

Pantun juga menggunakan hiperbola bagi menyatakan perasaan secara berlebih-lebihan. Contoh Hiperbola
Buah jering di atas para
    Diambil budak sambil berlari
Keringlah laut Selat  Melaka
    Barulah dinda mungkirkan janji

 “Keringlah laut Selat Melaka” adalah hiperbola kerana tidak mungkin laut akan kering airnya.

Personofikasi berlaku bila sesuatu objek diberikan perasaan atau  perlakuan seperti manusia. Contoh Personifikasi:

Bacang masak mempelam manis
     makanan anak bidadari
bintang teresak, bulan menangis
     hendak bertemu si matahari.

Di dalam pantun di atas bintang dan bulan diberikan perlakuan manusia iaitu teresak dan menangis


1 comment: