Friday, October 6, 2017

KETINGGIAN ILMU DALAM SYAIR MELAYU



Ketinggian ilmu bangsa Melayu, antaranya boleh dilihat dari puisi tradisi  termasuk pantun, syair, gurindam, nazam dan seloka. Contoh yang diperkatakan di sini ialah Dondang Siti Fatimah (DSF), sebuah  syair yang digunakan dalam tradisi Berendoi.  DSF telah dicatat oleh beberapa orang tokoh. Mohd Taib Osman  memetik  dari Journal of Straits Branch of Royal Asiatic Society (1917), Harun Mat Piah menemui lagu ini hampir di seluruh Semenanjung Malaysia. Drs. Sahril (Universiti Sumatera Utara) merakamnya di Kabupaten Batubara, Sumatera Utara..
Syair yang tidak diketahui pengarang asalnya ini boleh dikategorikan sebagai lagu Dodoi atau  Lullabies, satu cabang  sastera lisan yang diwarisi oleh masyarakat di seluruh dunia, dan dinyanyikan untuk menghiburkan dan menidurkan bayi.
Lullabies  adalah penting kerana.  kerana  mempunyai fungsi sosial dan kognitif sebagai media komunikasi pertama seorang bayi dengan dunia di sekelilingnya, Selain  bahan hiburan, lagu Dodoi menyampai pengajaran dan berperanan dalam membentuk peribadi, dan perwatakan individu
     Lagu DSF dinyanyikan khasnya untuk mengisi acara Berendoi biasanya diadakan ketika bayi dan ibu baru lepas tempoh berpantang dan dibuat Bersama acara akikah..  Lagu dinyanyikan ketika bayi dibuai di dalam buaian yang berhias
Senikata DSF berisi nasihat, dengan dimasukkan ayat-ayat suci Al-Quran, selawat nabi, serta cerita cerita tentang perjuangan Nabi Muhammad saw. Di samping itu ia menerangkan tentang proses kehamilan dan kelahiran, kesusahan ibu bapa membesarkan anak, nasihat mentaati ibu bapa dan mengerjakan ibadat. Penutupnya berupa doa untuk kebaikan anak yang baru dilahirkan. Misal doa:.

Ya Allah Malikul Manan
Doa kami minta perkenan
Siang dan malam sepanjang zaman
Bala dan fitnah minta jauhkan.

DSF turut memperlihatkan ketinggian ilmu dalam rangkap di bawah:

Setelah turun rahim bapakmu
Ke dalam batin rahim ibumu
Empat puluh hari nattefah namamu
Di situ dimulai pantang ibumu

Setelah sampai delapan puluh hari
Alkah namamu pula diberi
Sehingga sampai seratus dua puluh hari
Alkolah pula konon dinamai

   
     Empat bulan sampailah tuan
     Sudah menjadi kaki dan tangan
     Cukuplah dengan sifat sekalian
     Nyawanya lagi belum didatangkan

     Setelah sampai saat dan waktu
     Datanglah nyawa lalu bersatu
     Di dalam tubuh tempat nyawa itu
     Hawa dan nafsu sudah berlaku


Dikandungkan ibumu sembilan bulan
Nasi dan air tiada tertelan
Memperanakkan engkau berapa kesakitan
Kadang bercerai nyawa di badan

           
 Rangkap rangkap di atas menampakkan kedudukan syair sebagai penyebar ilmu pengetahuan, iaitu, pengetahuan tentang ilmu kejadian manusia di dalam rahim ibunya. Ia selaras dengan keterangan dalam Alquran surah al-Mu’minun ayat 12-14 “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian, Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (Rahim). Kemudian air mani itu  Kami jadikan segumpal. Lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang. Lalu, tulang belulang itu Kami bungkus daging. Kemudian, Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain”.
Ayat ini diikuti pula oleh hadis Rasulullah SAW yang bermaksud  “Seseorang dari kamu ditempatkan penciptaannya di dalam perut ibunya selama empat puluh hari, kemudian menjadi alaqah selama itu pula (40hari) kemudian menjadi mudhghah selama itu pula (40 hari) kemudian Allah mengutus seorang malaikat lalu diperintahkan empat kalimat (hal) dan dikatakan kepadanya. Tulislah amal, rezeki dan ajalnya, serta celaka atau bahagia (nya) kemudian ditiupkan ruh padanya. (Hadis Riwayat Imam Al Bukhari).
Ayat tersebut menegaskan bahawa tahap pertama penciptaan janin .Perkataan saripati bermaksud yang terbaik dan terpilih (sari dan pati).  Ini adalah sejajar dengan penelitian oleh para ahli sains sekarang, bahwa manusia itu tercipta dari satu sperma yang terkuat dan terpilih dari  jutaan sperma yang keluar dari laki-laki.  
Ini bererti syair DSF mempunyai nilai ilmu yang tinggi. Ia berdasarkan ayat  Al Quran dan hadis tentang pembentukan janin. Hal ini, merupakan satu keajaiban bila kenyataan ini disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW pada abad ke 7 jauh sebelum sains modern menemukan pengetahuan tentang  pembentukan embrio di dalam tubuh manusia,  Adalah satu keajaiban dan menjadi bukti keRasulan bila Nabi Muhammad yang tidak pun tahu membaca boleh menyampaikan kenyataan tentang kejadian  janin di dalam tubuh seorang wanita .Prof Keith L.Moore Department of Anatomi dan Biology Universiti Toronto berkata “Saya tidak tahu apa-apa tentang agama namun saya meyakini kebenaran fakta yang terkandung dalam Al-Quran. Al-quran secara tepat menjelaskan perkembangan embrio manusia. Sains modern baru mengetahui proses penciptaan di alam rahim setelah ditemukan alat-alat modern”
” Syair itu juga  selaras dengan seruan Al Quran agar manusia berfikir tentang kejadian alam termasuk kejadian diri sendiri. Di dalam Al-Quran terdapat banyak ayat yang diakhiri dengan   Afalatabsirun bermaksud apakah kamu  tidak memerhati, Afalatakkhilun bermaksud apakah kamu tidak menggunakan akal? dan  Afalatatafakhkarun bermaksud apakah kamu tidak berfikir?  Seruan ini diperkuat oleh Nabi Muhammad saw melalui sabda baginda: “Tiada agama bagi orang yang tiada mempunyai akal dan tiadalah akan sempurna agama manusia selama-lamanya sebelum sempurna akalnya” (Hadis riwayat Jabir kepada al-Baihaqi). Syair ini memperlihatkan bagaimana orang Melayu meletakkan nilai yang tinggi terhadap ilmu seperti yang disimpulkan oleh pantun di bawah:

Setitis jadikan laut
seludang jadikan nyiru,
segumpal jadikan gunung,

alam terbentang jadikan guru.

No comments:

Post a Comment